Упражнения для формирования и развития мыслительных операций и различных видов мышления


Автор: Анастасия Андреевна Махракова
Место работы: МБОУ «Средняя общеобразовательная школа №8» с. Аур
Должность: учитель иностранного языка


  1. — Compare today’s weather and yesterday’s weather.

( Сравните сегодняшнюю погоду и погоду вчера.)

— Compare your timetable and your friend’s.

( Сравните ваше расписание и вашего друга.)

  1. — Compare two dialogues. What do these dialogues differ?

Чем отличаются два диалога? Если дети не нашли отличия, даю наводящий вопрос: «В каком из этих диалогов герои знают правила этикета?»

— What does this book differ from another?

(Чем отличаются эти книги?)

— We read, write, ask, count, sing. So we study.

Родовое понятие «to study» есть обобщение видовых понятий (to read, to write, to ask, to count, to sing).

— При обучении чтению я использую такое упражнение: записываю слова в два столбика по разным типам слога. Например:

cake man

make map

face cat

table rat

place lamp

Мы читаем эти слова, и дети выводят правило: почему слова читаются по-разному.

— Why do children enjoy reading magazines?

— How did the children spend their weekend?

Ученик: I spent my weekend in the country. I visited my grandmother and grandfather. It was warm and sunny. That’s why I went to the bank of river with my friends. We swam took sunbathing and played games. Of course I helped my granny about the house. I helped my grandpa about the kitchen-garden. In the evening I went for a walk. Before I went to bed I had read the book about adventures and watched the concert on TV. I think I had an interesting weekend.

Например, в 7 классе, при изучении темы «Друзья» мы обсуждаем с детьми, какими качествами должен обладать настоящий друг. Я задаю ребятам следующий вопрос: “Why have you said that he is your best friend?” (почему вы считаете, что он ваш лучший друг?)

Чтобы ответить на этот вопрос, необходимо конкретизировать своё высказывание о друге. Привести аргументы в пользу своей точки зрения.

Ученик: Sasha is my best friend. He is considerate and supportive. It is easy to get along with him. Sasha tries to understand my problems. He always cheers me up in troubles. We share secrets with each other and he always keeps them. I think he can stand by me till the end.

Иногда даю неправильные утверждения (желательно иметь в виду конкретного человека, хорошо известного детям). Например, при изучении темы «Мои достижения», 7 класс, высказываю следующую мысль: «Василий Рочев – известный музыкант». (Vasilij Rochev is a famous musician) дети не соглашаются со мной и доказывают, что Василий Рочев – известный спортсмен.

Ученик: You are mistaken. Vasilij Rochev is a great sportsman. He is good at skiing. He trains very hard. He takes part in many ski competitions. He is a top sportsman in our country. He has got a lot of prizes and won World ski competitions.

Конкретизация имеет место и при овладении лексикой. Так, зная, что глаголы, имеющие приставку re- обозначают пере — (еще раз),учащиеся легко догадаются о значении слов reuse, rewrite, recycle. А прилагательные, имеющие суффикс — less обозначают «не имеющий или лишенный чего-либо». Зная это, дети быстро переводят такие слова: endless, homeless, lifeless.

In winter it is very cold in northern parts of Russia. The temperature is about 30-40 degrees bellow zero. Syktyvkar is situated in the North. It is very cold and frosty there in winter.

В 5 классе мы работаем по теме «Времена года». Я предлагаю учащимся следующие упражнения:

1. Say that I am right. (Скажите, что я права)

It is winter now.

The weather is fine today.

It is cold.

The sky is clear.

It is not snowing.

The sun is shining now.

There is snow on the ground.

2. Describe these pictures using these words and expressions. (Опишите картинки, используя эти слова и выражения). Предлагается несколько картинок. Дети описывают их по ключевым словам: fine, cold, warm, hot, clear, cloudy, sky, sun, ground, snow, rain.

В завершении этих упражнений я предлагаю детям сочинить небольшое стихотворение о временах года. Для этого даю следующую карточку:

Spring yellow

Summer white

Autumn is green

Winter bright

  • Describe today’s weather.

The weather is fine today. It is cold and frosty. The temperature is 22 degrees below zero.

The sun is shining brightly. It is not snowing now. There is snow everywhere. The snow lays the ground, the trees, the houses like white sugar.

  • Describe the weather in winter.

It is winter. In winter the nature is very beautiful. The trees are dressed in white coats and hats.

The ground is covered with a blanket of snow. The forest keeps silence. It is very calm. The nature sleeps like a log.

9 класс, при изучении темы «Книги». Один из учащихся задумывает какого-либо писателя, класс задает вопросы, чтобы отгадать этого человека:

Is this a man? Yes, this is a man.

Does he live nowadays? No, he doesn’t. He doesn’t live nowadays.

Is he a writer? Yes, he is. He is a writer.

Did he live in Russia? No, he didn’t. He didn’t live in Russia.

Is he an American writer? No, he isn’t. He is not an American writer Did he write plays? Yes, he did. He wrote plays.

Is he William Shakespeare? Yes, he is. He is William Shakespeare.

При изучении страноведческого материала в 9 классе предлагаю учащимся следующие упражнения о Великобритании.

1. Agree or disagree with my statements. (Согласитесь или не согласитесь с моими утверждениями.)

— Great Britain is a country of fine museums.

— Great Britain is a country of wonderful music.

— Great Britain is a country of poets and writer.

— Great Britain is a country of customs and traditions.

— Great Britain is an educational centre.

— Great Britain is a tourist centre.

2. Say that I am right and explain. (скажите, что я права и объясните почему.)

Учитель: Great Britain is called a tourist centre.

Ученик: I won’t deny. Great Britain is a tourist centre. A lot of tourists visit Great Britain every year. They can visit many historical places: ancient castles, museums and galleries. The National Gallery, the British museum, the Natural History museum, the Tate gallery are very popular. The Longleat Safari Park is famous for its exotic animals and the world’s largest Park. So tourists have good opportunities to relax and go sightseeing.

Учитель: Great Britain is called an educational centre.

Ученик:That’s true. Great Britain is an educational centre. Oxford University and Cambridge University are well-known universities. Students from different countries study there.

3. Compare Great Britain with Russia. (Сравните с Россией)

Это упражнение интегрирует в себе несколько мыслительных операций: анализ, синтез, конкретизацию, сравнение.

По теме «Книги», 9 класс я использую такие упражнения.

  1. Enlarge my sentences. (Расширьте мои предложения.)

Учитель: People enjoy reading different kinds of books.

Ученик: You are right. People enjoy reading different kinds of books. They can read thrillers, romances, historical books, detective stories and love stories.

Учитель: Books contain a lot of information.

Ученик: That’s true. Books contain a lot of information. They can tell us about lives of famous people, teenagers’ problems, latest discoveries, plants and animals.

Учитель: Books are good teachers.

Ученик: I won’t deny. Books are good teachers. They help expand our outlook, escape from everyday life problems, explore new ideas and discover new things.

Учитель: Books play a great role in our life.

Ученик: Yes, of course. Books play a great role in our life. Reading is a perfect way to make fun, to spend free time, to relax. It helps not to be alone and not to be bored.

Лексика к закреплению: to discover new things, to expand outlook, to escape from everyday life problems, to solve problems, to explore new ideas, to entertain oneself, to feel bored.

  1. Finish my sentences.(Закончите мои предложения.)

Учитель: People spend their leisure time as they like. The ones ……

Ученик: The ones enjoy going to the theatre. It is a perfect way to entertain themselves and relax.

Учитель:The Seconds……..

Ученик: The seconds are interested in reading books. Books help them discover new things and expand their outlook.

Учитель: The thirds…….

Ученик: The thirds are fond of sport. It makes them feel good. It makes them be healthy and strong.

Учитель:The fourths … .

Ученик: The fourths are excited about traveling. It is a perfect way to discover new countries, to learn more about other people, their traditions and cultures.

3. Какая телевизионная программа соответствует вашему вкусу и хобби. Обоснуйте свой ответ.

What is your favourite channel? …………

Ученик: My favourite channel is “Animal Planet.” It contains a lot of documentaries, discussions and shows. I think they are informative and creative. Most of them are educational and serious. As I am interested in wildlife this channel helps me at the lessons on biology. I learn much information about animals and plants. It keeps me informed about the rest of the world. I try to watch this channel every day when I have free time.

4.Иногда я даю поговорку и предлагаю составить рассказ, в котором была бы использована поговорка. Это упражнение вызывает мыслительные операции анализа, синтеза и обобщения. Оно требует высокого уровня владения языковым материалом.

Например, по теме « Друзья» я предлагаю такую поговорку: A friend in need is a friend indeed.

Теперь перейду к рассмотрению мыслительной операции конкретизации. Покажу, как работаю над конкретизацией в говорении

1.Enlarge my statements. (Расширьте мои утверждения.) 6 класс.

Учитель: The children enjoy winter holidays.

Ученик: The children enjoy winter holidays. They go to cinema, museums and theatres. They skate, ski and go for walks.

Учитель: Your classmates are great friends of animals.

Ученик: My classmates are great friends of animals. Olga has a cat. Dima has a dog.

2. Say if I am right and enlarge my statements. (Скажите, что я права и расширьте мои высказывания.)

Учитель: The forests are in danger.

Ученик: Yes of course. The forests are in danger. The trees are cut down.

Учитель: The animals are in danger.

Ученик: You are right. The animals are in danger. They are hurt and killed by people.

Учитель: The sea animals and fishes are in danger.

Ученик: That’s right. The sea animals and fishes are in danger. The rivers are polluted and the fishes are killed.

Пример мыслительной операции сравнения в 6 классе:

1. Enlarge my statements. (Расширьте мои высказывания)

Учитель: At greengrocer’s people can buy fruits and vegetables.

Ученик: At greengrocer’s people can buy fruits and vegetables. They can buy oranges and apples, grapes and tomatoes, carrots and potatoes.

Учитель: At butcher’s people can buy meat.

Ученик: At butcher’s people can buy meat. They can buy chops, pork, steaks, bacon and sausages.

Учитель: At baker’s people can buy bread.

Ученик: At baker’s people can buy bread. They can buy pizzas, scones, cakes and pies.

Пример мыслительной операции сравнения в 6 классе:

Я даю учащимся две картинки.

Учитель: It is autumn. It is summer.

Compare two seasons. (Сравните два времени года.)

Ученик: It is colder in autumn than in summer. The sun shines brighter in summer than in autumn. The sky is clearer in summer. It is sunnier in summer. The trees are green in summer and they are red, yellow and orange in autumn.

Учащиеся 5 класса сравнивают животных по картинкам:

Ученик: The mouse is small. The tiger is bigger than the mouse. The elephant is bigger than the tiger. So the elephant is the biggest animal.

Учащиеся автоматизируют навык употребления прилагательных в трёх степенях сравнения.

Учащимся 7 класса в этом отношении предлагаю такое упражнение:

Дети сравнивают свои интересы и интересы своего друга.

Ученик 1: On Sunday I usually go to the forest and ski.

Ученик 2: On Sunday he usually goes to the forest and skies. But I visit my grandmother.

Ученик 3: On Sundays she usually visits her grandmother. But I go to the cinema with my friends.

Наиболее часто учащиеся пользуются умозаключениями. Усложнение этой мыслительной операции из класса в класс, заключается в том, что умозаключение может происходить на разных этапах урока. В 6 классе учащиеся умозаключают обычно на этапе повторения лексического материала, в 7 классе на этапе выхода в речь.

Конкретизация, индуктивное умозаключение происходят на этапе повторения лексического материала.

Guess what I want to say. (Отгадайте, что я хочу этим сказать.)

Учитель: Soon it will be summer.

Ученик: It will be summer and the schoolchildren will have holidays. They will go hiking, go to the summer camps. They will have wonderful time in summer. They will take sunbathing, swim and play games.

В этом упражнении представлены две мыслительные операции: дедуктивное умозаключение и конкретизация.